DIĘKUJEMY ZA TEGOROCZNĄ EDYCJĘ 🚐 DO ZOBACZENIA ZA ROK 🚐 8-11 PAŹDZIERNIKA 2026 🚐  

Organizator:

Raport rejestracji kamperów i przyczep kempingowych w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym trzech kwartałach 2025 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji samochodów kempingowych w Polsce. W grupie nowych samochodów kempingowych wyniósł 3,1% r/r. Zarejestrowano 1 737 szt. (+52 szt.).

W kategorii nowych przyczep kempingowych odnotowano nieznaczny spadek r/r o 0,4%. Zarejestrowano w pierwszych trzech kwartałach 788 szt. (-3 szt.).

W okresie od stycznia do września 2025 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju 2 875 używane samochody kempingowe. Daje to wzrost dynamiki na poziomie 24,7 % (+ 570 szt.).

Podobny trend jak w przypadku nowych przyczep widoczny jest również na rynku używanych, na którym odnotowano spadek rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 5,5 % r/r do poziomu 6 592 szt. (- 386 szt.).

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (1 500 szt.) oraz Francja (360 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (244 szt.).

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszych trzech miejscach znalazły się Dania (1 399 szt.), na drugim Holandia (1 236 szt.) oraz Niemcy (1 226 szt.).

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Wyniki pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 roku napawają optymizmem, bo wzrost rejestracji w przypadku nowych pojazdów kempingowych wyniósł ponad 3%, co – biorąc pod uwagę wcześniejsze dane, możemy potraktować jako trend rosnący.

Nie dziwi również znaczny - blisko 25% wzrost rejestracji używanych pojazdów kempingowych, bo zwykle taki pojazd – nawet liczący kilka lat – ma stosunkowo niski przebieg, jest w dobrym stanie technicznym i zdecydowanie tańszy od nowego.

W przypadku nowych przyczep kempingowych, rejestracje pozostają na poziomie zeszłego roku, podczas gdy używane odnotowały lekki - 5,5% spadek. Może to oznaczać, że klienci chętniej wybierają pojazdy kempingowe niż przyczepy, z którymi jazda jest nieco trudniejsza.

Biorąc pod uwagę zaostrzenie wymagań emisyjnych, również w odniesieniu do podwozi pojazdów dostawczych, które są bazą do budowy kamperów, ciekawie będzie obserwować, jak w najbliższych latach zachowa się ten rynek w świetle trwającej dyskusji na poziomie europejskim o opóźnieniu celu emisyjnego roku 2035, kiedy to w praktyce wszystkie pojazdy będą musiały być zeroemisyjne. Jeżeli te cele zostaną przesunięte, co jest prawdopodobne, w najbliższych latach rynek nowych pojazdów kempingowych powinien być stabilny.”

Sebastian Klauz, wiceprezes SPGC mówi: „Po trzech kwartałach wyniki poprawiają się zdecydowanie. Z ujemnych notowań w segmencie rejestracji kamperów przechodzimy na wyniki dodatnie. To pobudza optymizm. Za nami targi Caravans Salon Poland, które przyniosły wysokie wyniki sprzedaży wielu markom. Warto w tym miejscu podkreślić, że CSP staje się liczącą imprezą branżową już nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Nie jest to tylko nasza opinia, ale też przedstawicieli fabryk obecnych w Poznaniu. A więc gratulacje dla zespołu Grupa MTP! Powracając do wyników, zwracam uwagę na trzecią pozycję marki Rimor, to najwyższa lokata tego producenta w historii notowań. Wprowadzenie nowej, ekonomicznej linii EKOS z pewnością było dobrym posunięciem polskich przedstawicieli tej marki.

Zwróćmy również uwagę na luksusową markę Carthago utrzymującą 7. pozycję, na której znalazła się po pierwszym półroczu. Nigdy tak w historii polskiego caravaningu nie było. Te drogie i luksusowe pojazdy cały czas sprzedają się bardzo dobrze. W segmencie przyczep kempingowych, podobnie jak w przypadku kamperów sytuacja się poprawia. Trendy spadkowe maleją i może z końcem roku wyjdziemy tu „na plus”. Warto podkreślić, że na rynku europejskim jest podobnie.

Po 3 kwartale widzimy dalszy wzrost rejestracji przyczep Hobby. Tej pozycji nic już nie zagrozi. Gratulujemy Grenovi i dystrybutorom takiego wyniku. W poprzednim komentarzu zwróciłem uwagę na bardzo duże spadki ilości rejestracji przyczep Niewiadów w pierwszym półroczu. Od razu, po moim komentarzu otrzymałem informację od fabryki, że marka jest w dobrej kondycji sprzedażowej, a prezentowany wynik dotyczył tylko polskiego rynku i nie odzwierciedlał globalnych, dobrych wyników sprzedaży. Biorąc pod uwagę wyniki po trzech kwartałach sytuacja na rodzimym rynku ulega znacznej poprawie. Trzymamy kciuki za naszego rodzimego producenta. Mamy nadzieję, że wprowadzenie nowego N-Crossa ułatwi zadanie. Największy wzrost rejestracji w segmencie przyczep odnotowuje jednak marka Adria (+47,5%) i tu gratulujemy, po raz kolejny, dobrego wyniku. Ważnym elementem ryku jest również pierwsza rejestracja w kraju używanych pojazdów. To one najszybciej budują branżę. Powstają firmy specjalizujące się w sprzedaży używanych kamperów i przyczep z gwarancją. Takie pojazdy są coraz częściej wybieraną alternatywą dla zakupu nowego kampera.

Podsumowując, bardzo dobre nastroje po targach i optymizm dają nadzieję na jeszcze lepsze wyniki na koniec roku, czego Państwu i sobie życzę.”

 

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep i Naczep - CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa, działające od 2019 roku jest największą organizacją branżową zrzeszającą producentów, importerów, dealerów pojazdów specjalnych kempingowych, przedstawicieli wypożyczalni, producentów i dystrybutorów rozwiązań technologicznych, akcesoriów i usług dla caravaningu Działalność koncentruje się na reprezentowaniu branży w relacjach z organami administracji publicznej w Polsce i Europie. Dba o interesy członków poprzez budowanie pozytywnego wizerunku. Od 2023 reprezentuje Polskę w strukturach najważniejszej organizacji na Starym Kontynencie - European Caravan Federation. Aktywnie działa w ramach Zespołu Parlamentarnego ds. Turystyki Caravaningowej. Realizuje zadania publiczne tworząc Polskie Szlaki Kamperowe. Jest organizatorem i partnerem wiodących wydarzeń jak Polish Campers & Caravans Conference, Warsaw Caravaning Festivalu, czy też Caravans Salon Poland.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Dariusz Wawrzyniak, e-mail: info@spgc.pl, tel.: 603 415 196