GOŚĆIE TARGÓW

BLOGERZY: PODRÓŻOVANIE ORAZ FOXES IN EDEN GOŚĆMI SPECJALNYMI TARGÓW CARAVANS SALON POLAND 2021 | BILETY JUŻ W SPRZEDAŻY |  

Organizator:

Kampery dalej na fali - raport PZPM i PGC

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w I półroczu 2021 opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

W drugim kwartale br. utrzymał się bardzo dynamiczny rozwój rynku caravaningowego w Polsce, notowany wcześniej również w pierwszym kwartale br. Pierwsze półrocze 2021 roku pokazało bardzo duże wzrosty pierwszych rejestracji zarówno nowych jak też sprowadzonych z zagranicy używanych kamperów oraz przyczep kempingowych.

Od początku roku zarejestrowano 1357 sztuk nowych kamperów, niemal 2,5 razy więcej niż w pierwszej połowie 2020 roku. Przełożyło się to na wzrost o 802 szt. w skali roku (+ 145 %).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych
w Polsce w I połowie 2021. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I poł 2021

I poł 2020

zmiana % r/r

1

VOLKSWAGEN

324

122

165,6%

2

ROLLER TEAM

198

89

122,5%

3

BENIMAR

190

51

272,5%

4

CI

90

36

150,0%

5

DETHLEFFS

74

67

10,4%

6

CHAUSSON

65

23

182,6%

7

ADRIA

41

6

583,3%

8

WESTFALIA

27

 

 

9

HYMER

26

12

116,7%

 

CAPRON

26

33

-21,2%

 

CARTHAGO

26

16

62,5%

Pozostałe

270

100

170,0%

Ogółem

1357

555

144,5%

źródło: PZPM na podstawie CEP

W przypadku nowych przyczep kempingowych wzrost, podobnie jak w grupie kamperów, był również trzycyfrowy i wyniósł po dwóch kwartałach br. 130 %. Zarejestrowano 682 nowych pojazdów w tej grupie (wzrost o 385 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w I połowie 2021. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I poł 2021

I poł 2020

zmiana % r/r

1

HOBBY

215

130

65,4%

2

DETHLEFFS

156

66

136,4%

3

NIEWIADÓW

70

16

337,5%

4

KNAUS

62

22

181,8%

5

ADRIA

39

17

129,4%

 

FENDT CARAVAN

39

13

200,0%

7

WEINSBERG

29

6

383,3%

8

STERCKEMAN

18

2

800,0%

9

TABBERT

16

15

6,7%

10

BASOGLU KARAVAN SAN.TIC. A.S.

4

1

300,0%

Pozostałe

34

9

277,8%

Ogółem

682

297

129,6%

źródło: PZPM na podstawie CEP

Na rynku sprowadzanych używanych pojazdów kempingowych również utrzymały się wzrosty, ale w wymiarze dwucyfrowym. Łącznie w pierwszym półroczu zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce1 197 szt. (wzrost o 471 szt. r/r) używanych samochodów kempingowych (kamperów).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w I połowie 2021. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I poł 2021

I poł 2020

zmiana % r/r

1

FIAT

434

286

51,7%

2

FORD

102

58

75,9%

3

VOLKSWAGEN

77

42

83,3%

4

MERCEDES-BENZ

65

24

170,8%

5

PEUGEOT

63

31

103,2%

6

CITROEN

47

39

20,5%

7

RENAULT

37

13

184,6%

8

HYMER

31

20

55,0%

9

BUERSTNER

30

24

25,0%

10

PILOTE

20

6

233,3%

Pozostałe

291

183

59,0%

Ogółem

1197

726

64,9%

źródło: PZPM na podstawie CEP

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano w pierwszym półroczu wzrost o 41 %, do poziomu 4 697 egz. (więcej o 1 370 egz.).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w I połowie 2021. Top 10 marek

Pozycja

Marka

I poł 2021

I poł 2020

zmiana % r/r

1

HOBBY

884

508

74,0%

2

ADRIA

285

171

66,7%

3

KNAUS

262

175

49,7%

4

FENDT CARAVAN

244

114

114,0%

5

TABBERT

229

109

110,1%

6

BUERSTNER

228

139

64,0%

7

BAILEY

215

251

-14,3%

8

DETHLEFFS

205

106

93,4%

9

SWIFT

196

195

0,5%

10

ELDDIS

161

147

9,5%

Pozostałe

1788

1412

26,6%

Ogółem

4697

3327

41,2%

źródło: PZPM na podstawie CEP

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (447 szt.) oraz Francja (297 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (84 szt.) oraz Holandia (76 szt.), które przed rokiem w rankingu wystąpiły w odwrotnej kolejności. Całościowy import (z UE i spoza UE) używanych kamperów w pierwszym półroczu był większy o 65% (wzrost o 471 szt.) niż od stycznia do czerwca 2020r.

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w I połowie 2021.

Pozycja

Marka

I poł 2021

I poł 2020

zmiana % r/r

1

Niemcy

447

310

44,2%

2

Francja

297

191

55,5%

3

Belgia

84

42

100,0%

4

Holandia

76

44

72,7%

5

Włochy

67

19

 

Pozostałe

226

120

88,3%

Ogółem

1197

726

64,9%

źródło: PZPM na podstawie CEP

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych pierwsza trójka pozostaje bez zmian. Łączny wzrost importu w tej grupie pojazdów wyniósł 41 % (wzrost o 1 370 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w I połowie 2021.

Pozycja

Marka

I poł 2021

I poł 2020

zmiana % r/r

1

Wielka Brytania

1609

1521

5,8%

2

Dania

892

548

62,8%

3

Holandia

823

517

59,2%

4

Niemcy

599

354

69,2%

5

Francja

503

231

117,7%

Pozostałe

271

156

73,7%

Ogółem

4697

3327

41,2%

źródło: PZPM na podstawie CEP

„Te liczby robią wrażenie. Wzrost o 145% nie zdarza się często nawet na rynkach wschodzących, a takim jest w branży caravaningowej Polska. Biorąc pod uwagę fakt, że producenci wstrzymują produkcję i nie dostarczają na czas zamówionych pojazdów, to dane te mają jeszcze większy potencjał. Niestety, tak dzieje się w całej gospodarce. Brakuje urządzeń do wyposażenia kamperów a producenci nie dostarczają podwozi. To wszystko ogranicza sprzedaż. Miejmy nadzieję, że w drugim półroczu producenci nadrobią zaległości i do naszego kraju zjadą zamówione pojazdy, które już mają swoich właścicieli. Wtedy roczna sprzedaż nowych kamperów ukształtuje się na poziomie czterocyfrowego wyniku z "2" na początku.” skomentował Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning.

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Wszystko wskazuje na to, że pandemia bardzo pomogła rynkowi pojazdów kempingowych oraz przyczep kempingowych. Czas, kiedy nie można było pojechać na wakacje do hotelu pokazał, że alternatywą może być własny „domek na kółkach”. Stąd tak spektakularne wzrosty sprzedaży tych pojazdów w ubiegłym roku. Co jednak bardziej istotne – można się spodziewać, że ten trend utrzyma się. Sądzę, że w najbliższych latach możemy być świadkami równie spektakularnych wzrostów w obu kategoriach pojazdów.”