Kampery dalej na fali - raport PZPM i PGC
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w I półroczu 2021 opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
W drugim kwartale br. utrzymał się bardzo dynamiczny rozwój rynku caravaningowego w Polsce, notowany wcześniej również w pierwszym kwartale br. Pierwsze półrocze 2021 roku pokazało bardzo duże wzrosty pierwszych rejestracji zarówno nowych jak też sprowadzonych z zagranicy używanych kamperów oraz przyczep kempingowych.
Od początku roku zarejestrowano 1357 sztuk nowych kamperów, niemal 2,5 razy więcej niż w pierwszej połowie 2020 roku. Przełożyło się to na wzrost o 802 szt. w skali roku (+ 145 %).
w Polsce w I połowie 2021. Top 10 marek
Pozycja |
Marka |
I poł 2021 |
I poł 2020 |
zmiana % r/r |
1 |
VOLKSWAGEN |
324 |
122 |
165,6% |
2 |
ROLLER TEAM |
198 |
89 |
122,5% |
3 |
BENIMAR |
190 |
51 |
272,5% |
4 |
CI |
90 |
36 |
150,0% |
5 |
DETHLEFFS |
74 |
67 |
10,4% |
6 |
CHAUSSON |
65 |
23 |
182,6% |
7 |
ADRIA |
41 |
6 |
583,3% |
8 |
WESTFALIA |
27 |
|
|
9 |
HYMER |
26 |
12 |
116,7% |
|
CAPRON |
26 |
33 |
-21,2% |
|
CARTHAGO |
26 |
16 |
62,5% |
Pozostałe |
270 |
100 |
170,0% |
|
Ogółem |
1357 |
555 |
144,5% |
źródło: PZPM na podstawie CEP
W przypadku nowych przyczep kempingowych wzrost, podobnie jak w grupie kamperów, był również trzycyfrowy i wyniósł po dwóch kwartałach br. 130 %. Zarejestrowano 682 nowych pojazdów w tej grupie (wzrost o 385 szt.).
Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w I połowie 2021. Top 10 marek
Pozycja |
Marka |
I poł 2021 |
I poł 2020 |
zmiana % r/r |
1 |
HOBBY |
215 |
130 |
65,4% |
2 |
DETHLEFFS |
156 |
66 |
136,4% |
3 |
NIEWIADÓW |
70 |
16 |
337,5% |
4 |
KNAUS |
62 |
22 |
181,8% |
5 |
ADRIA |
39 |
17 |
129,4% |
|
FENDT CARAVAN |
39 |
13 |
200,0% |
7 |
WEINSBERG |
29 |
6 |
383,3% |
8 |
STERCKEMAN |
18 |
2 |
800,0% |
9 |
TABBERT |
16 |
15 |
6,7% |
10 |
BASOGLU KARAVAN SAN.TIC. A.S. |
4 |
1 |
300,0% |
Pozostałe |
34 |
9 |
277,8% |
|
Ogółem |
682 |
297 |
129,6% |
źródło: PZPM na podstawie CEP
Na rynku sprowadzanych używanych pojazdów kempingowych również utrzymały się wzrosty, ale w wymiarze dwucyfrowym. Łącznie w pierwszym półroczu zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce1 197 szt. (wzrost o 471 szt. r/r) używanych samochodów kempingowych (kamperów).
Pozycja |
Marka |
I poł 2021 |
I poł 2020 |
zmiana % r/r |
1 |
FIAT |
434 |
286 |
51,7% |
2 |
FORD |
102 |
58 |
75,9% |
3 |
VOLKSWAGEN |
77 |
42 |
83,3% |
4 |
MERCEDES-BENZ |
65 |
24 |
170,8% |
5 |
PEUGEOT |
63 |
31 |
103,2% |
6 |
CITROEN |
47 |
39 |
20,5% |
7 |
RENAULT |
37 |
13 |
184,6% |
8 |
HYMER |
31 |
20 |
55,0% |
9 |
BUERSTNER |
30 |
24 |
25,0% |
10 |
PILOTE |
20 |
6 |
233,3% |
Pozostałe |
291 |
183 |
59,0% |
|
Ogółem |
1197 |
726 |
64,9% |
źródło: PZPM na podstawie CEP
Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano w pierwszym półroczu wzrost o 41 %, do poziomu 4 697 egz. (więcej o 1 370 egz.).
Pozycja |
Marka |
I poł 2021 |
I poł 2020 |
zmiana % r/r |
1 |
HOBBY |
884 |
508 |
74,0% |
2 |
ADRIA |
285 |
171 |
66,7% |
3 |
KNAUS |
262 |
175 |
49,7% |
4 |
FENDT CARAVAN |
244 |
114 |
114,0% |
5 |
TABBERT |
229 |
109 |
110,1% |
6 |
BUERSTNER |
228 |
139 |
64,0% |
7 |
BAILEY |
215 |
251 |
-14,3% |
8 |
DETHLEFFS |
205 |
106 |
93,4% |
9 |
SWIFT |
196 |
195 |
0,5% |
10 |
ELDDIS |
161 |
147 |
9,5% |
Pozostałe |
1788 |
1412 |
26,6% |
|
Ogółem |
4697 |
3327 |
41,2% |
źródło: PZPM na podstawie CEP
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (447 szt.) oraz Francja (297 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (84 szt.) oraz Holandia (76 szt.), które przed rokiem w rankingu wystąpiły w odwrotnej kolejności. Całościowy import (z UE i spoza UE) używanych kamperów w pierwszym półroczu był większy o 65% (wzrost o 471 szt.) niż od stycznia do czerwca 2020r.
Pozycja |
Marka |
I poł 2021 |
I poł 2020 |
zmiana % r/r |
1 |
Niemcy |
447 |
310 |
44,2% |
2 |
Francja |
297 |
191 |
55,5% |
3 |
Belgia |
84 |
42 |
100,0% |
4 |
Holandia |
76 |
44 |
72,7% |
5 |
Włochy |
67 |
19 |
|
Pozostałe |
226 |
120 |
88,3% |
|
Ogółem |
1197 |
726 |
64,9% |
źródło: PZPM na podstawie CEP
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych pierwsza trójka pozostaje bez zmian. Łączny wzrost importu w tej grupie pojazdów wyniósł 41 % (wzrost o 1 370 szt.).
Pozycja |
Marka |
I poł 2021 |
I poł 2020 |
zmiana % r/r |
1 |
Wielka Brytania |
1609 |
1521 |
5,8% |
2 |
Dania |
892 |
548 |
62,8% |
3 |
Holandia |
823 |
517 |
59,2% |
4 |
Niemcy |
599 |
354 |
69,2% |
5 |
Francja |
503 |
231 |
117,7% |
Pozostałe |
271 |
156 |
73,7% |
|
Ogółem |
4697 |
3327 |
41,2% |
źródło: PZPM na podstawie CEP
„Te liczby robią wrażenie. Wzrost o 145% nie zdarza się często nawet na rynkach wschodzących, a takim jest w branży caravaningowej Polska. Biorąc pod uwagę fakt, że producenci wstrzymują produkcję i nie dostarczają na czas zamówionych pojazdów, to dane te mają jeszcze większy potencjał. Niestety, tak dzieje się w całej gospodarce. Brakuje urządzeń do wyposażenia kamperów a producenci nie dostarczają podwozi. To wszystko ogranicza sprzedaż. Miejmy nadzieję, że w drugim półroczu producenci nadrobią zaległości i do naszego kraju zjadą zamówione pojazdy, które już mają swoich właścicieli. Wtedy roczna sprzedaż nowych kamperów ukształtuje się na poziomie czterocyfrowego wyniku z "2" na początku.” skomentował Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Wszystko wskazuje na to, że pandemia bardzo pomogła rynkowi pojazdów kempingowych oraz przyczep kempingowych. Czas, kiedy nie można było pojechać na wakacje do hotelu pokazał, że alternatywą może być własny „domek na kółkach”. Stąd tak spektakularne wzrosty sprzedaży tych pojazdów w ubiegłym roku. Co jednak bardziej istotne – można się spodziewać, że ten trend utrzyma się. Sądzę, że w najbliższych latach możemy być świadkami równie spektakularnych wzrostów w obu kategoriach pojazdów.”