Organizator:

I kwartał 2023 w branży caravaningowej. Nowy raport rejestracji pojazdów od SPGC i PZPM

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2023 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Obserwujemy spadek liczby rejestracji wśród nowych pojazdów oraz stabilizację w przypadku kamperów i przyczep używanych.

Spadki i stabilizacja, czyli I kwartał w polskiej branży caravaningowej w liczbach 

Według nowego raportu przygotowanego przez Polską Grupę Caravaningową i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszym kwartale 2023 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 33,8% (-147 szt.) r/r.

 

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych
w Polsce w okresie sty-mar 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2023

udział %

I-III 2022

udział %

zmiana % r/r

 

1

VOLKSWAGEN

60

20,8%

121

27,8%

-50,4%

 

2

BENIMAR

33

11,5%

45

10,3%

-26,7%

 

3

ROLLER TEAM

26

9,0%

54

12,4%

-51,9%

 

4

CARTHAGO

22

7,6%

8

1,8%

175,0%

 

5

RIMOR

20

6,9%

23

5,3%

-13,0%

 

6

DETHLEFFS

16

5,6%

6

1,4%

166,7%

 

7

HYMER

15

5,2%

6

1,4%

150,0%

 

8

CAPRON

12

4,2%

4

0,9%

200,0%

 

9

KNAUS

9

3,1%

4

0,9%

125,0%

 

10

CHAUSSON

7

2,4%

24

5,5%

-70,8%

 

Pozostałe

68

23,6%

140

32,2%

-51,4%

 

Ogółem

288

100,0%

435

100,0%

-33,8%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

           

 

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku o 21,6% mniej sztuk niż w analogicznym okresie roku 2022 (-54 szt.) r/r.

 

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w okresie sty-mar 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2023

udział %

I-III 2022

udział %

zmiana % r/r

 

1

HOBBY

42

21,4%

66

26,4%

-36,4%

 

2

NIEWIADÓW

37

18,9%

39

15,6%

-5,1%

 

3

DETHLEFFS

24

12,2%

47

18,8%

-48,9%

 

4

KNAUS

23

11,7%

18

7,2%

27,8%

 

5

FENDT CARAVAN

16

8,2%

21

8,4%

-23,8%

 

6

WEINSBERG

15

7,7%

17

6,8%

-11,8%

 

7

ADRIA

9

4,6%

11

4,4%

-18,2%

 

8

STERCKEMAN

4

2,0%

7

2,8%

-42,9%

 

 

BUERSTNER

4

2,0%

0

0,0%

 

 

10

CARPENTO

3

1,5%

0

0,0%

 

 

Pozostałe

19

9,7%

24

9,6%

-20,8%

 

Ogółem

196

100,0%

250

100,0%

-21,6%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

           

 

Stabilizacja i minimalne wzrosty w segmencie pojazdów używanych

W kategorii pierwszych rejestracji sprowadzonych używanych samochodów kempingowych w Polsce zarejestrowano w pierwszym kwartale o 1,5% mniej pojazdów (-6 szt.) r/r.

 

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2023

I-III 2022

zmiana % r/r

 

1

FIAT

141

121

16,5%

 

2

FORD

33

24

37,5%

 

3

VOLKSWAGEN

26

22

18,2%

 

4

MERCEDES-BENZ

25

22

13,6%

 

5

PEUGEOT

20

17

17,6%

 

6

CITROEN

12

20

-40,0%

 

7

HYMER

11

12

-8,3%

 

8

RENAULT

8

7

14,3%

 

 

KNAUS

8

3

166,7%

 

 

TRIGANO

8

5

60,0%

 

Pozostałe

79

124

-36,3%

 

Ogółem

371

377

-1,6%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

 

Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w okresie od stycznia do marca 2023 r. zarejestrowano 12,2% więcej egzemplarzy (+ 188 szt.) r/r.

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2023. Top 10 marek

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2023

I-III 2022

zmiana % r/r

 

1

HOBBY

317

322

-1,6%

 

2

KNAUS

115

96

19,8%

 

3

BAILEY

101

48

110,4%

 

4

FENDT CARAVAN

93

70

32,9%

 

5

ADRIA

92

92

0,0%

 

6

BUERSTNER

84

90

-6,7%

 

7

SWIFT

80

47

70,2%

 

8

DETHLEFFS

71

78

-9,0%

 

9

TABBERT

61

57

7,0%

 

10

LUNAR

52

27

92,6%

 

Pozostałe

666

617

7,9%

 

Ogółem

1732

1544

12,2%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

 

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (146 szt.) oraz Francja (101 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (22 szt.) oraz Holandia (21 szt.).

 

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-mar 2023.

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2023

I-III 2022

zmiana % r/r

 

1

Niemcy

146

164

-11,0%

 

2

Francja

101

77

31,2%

 

3

Belgia

22

17

29,4%

 

4

Holandia

21

24

-12,5%

 

5

Szwajcaria

17

18

-5,6%

 

Pozostałe

64

77

-16,9%

 

Ogółem

371

377

-1,6%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

 

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu uplasowała się Dania (363 szt.),  na drugim Wielka Brytania (347 szt.) i trzecim Holandia (317 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-mar 2023.

 
 

Pozycja

Marka

I-III 2023

I-III 2022

zmiana % r/r

 

1

Dania

363

350

3,7%

 

2

Wielka Brytania

347

289

20,1%

 

3

Holandia

317

322

-1,6%

 

4

Niemcy

240

286

-16,1%

 

5

Irlandia

195

79

146,8%

 

Pozostałe

270

218

23,9%

 

Ogółem

1732

1544

12,2%

 

źródło: PZPM na podstawie CEP

       



Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: Po wielu kwartałach wyraźnych wzrostów, rejestracje nowych pojazdów kempingowych i przyczep wyraźnie wyhamowały. Większy spadek, który odnotowaliśmy w rejestracjach nowych samochodów kempingowych jest efektem problemów z dostępnością podwozi oraz odczuwalnymi wciąż skutkami epidemii COVID, kryzysu półprzewodników i zerwaniem łańcuchów dostaw.

Rejestracje używanych samochodów kempingowych utrzymują się na poziomie tych z zeszłego roku, podczas gdy liczba rejestracji używanych przyczep kempingowych nieznacznie wzrosła. Odzwierciedla to ogólny trend na krajowym rynku motoryzacyjnym, gdzie wciąż z uwagi na poziom zamożności nabywców, używane pojazdy – w tym kempingowe - cieszą się większym zainteresowaniem.

Obserwując sytuację w sektorze produkcji, pozostaje mieć nadzieję, że ostatnie wzrosty cen samochodów, wzrost cen surowców używanych do produkcji pojazdów i zabudów oraz wysoka inflacja nie wpłyną znacząco na rynek przyczep i samochodów kempingowych w nadchodzących miesiącach i będzie on sukcesywnie wzrastać.”

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, komentuje: „Wyniki rejestracji nowych pojazdów nie pozostawiają złudzeń. Powracamy do kontynuacji trendu wzrostowego sprzed pandemii. Musimy zapomnieć o czasach nienormalnych wzrostów COVID-owych. Trudno też jest oceniać rynek roku do roku, gdy sytuacja w ostatnich latach diametralnie się zmieniała.

W kategorii nowych pojazdów następują przetasowania w pozycjach poszczególnych marek. Wciąż niekwestionowanym liderem jest VW, jednak drugą pozycję marce Roller Team odbiera marka Benimar. To pierwszy taki przypadek w historii.

Kolejnym wartym zaznaczenia faktem jest czwarta pozycja luksusowej marki Carthago. Pokazuje to odwieczną prawdę, że ludzie zamożni nie są podatni na słabą sytuację gospodarczą.

W przyczepach również nastąpiło przetasowanie. Na niezachwianej pierwszej pozycji pozostaje Hobby, ale zmiana nastąpiła na kolejnych miejscach za sprawą wciąż rosnącej sprzedaży marki Niewiadów.

W naszym porównaniu zauważamy zupełnie inną sytuację w kategorii używanych pojazdów. Ten segment rynku radzi sobie dużo lepiej.

Kampery z symbolicznym minusem oraz przyczepy z dużym, bo aż 12% wzrostem, pokazują zwiększoną podaż za granicą. Polacy kupują je chętnie, tym samym budując bazę pojazdów kempingowych na polskim rynku. To z kolei zwiększy zapotrzebowanie na serwis”.