Organizator:

Raport rejestracji nowych kamperów i przyczep za rok 2022

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych 2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Udany rok dla caravaningu, pomimo lekkich spadków

Rok 2022 w branży caravaningowej można uznać za udany, po rekordowym 2021 roku gdzie przyrosty rok do roku sięgały 90 a nawet 100% tegoroczny spadek w segmencie kamperów i minimalny wzrost w kategorii przyczep, trzeba uznać za dobry prognostyk i stabilizację rynku. 

W ostatnim kwartale 2022 r. odnotowaliśmy wzrost ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 20% (+76 szt.). natomiast w całym roku odnotowano spadek o 16,3% r/r (-365 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych
w Polsce w okresie sty-gru 2022. Top 10 marek

 

 
   

Pozycja

Marka

I-XII 2022

udział %

I-XII 2021

udział %

zmiana % r/r

   

1

VOLKSWAGEN

608

32,4%

573

25,6%

6,1%

   

2

ROLLER TEAM

262

14,0%

285

12,7%

-8,1%

   

3

BENIMAR

169

9,0%

263

11,7%

-35,7%

   

4

RIMOR

98

5,2%

60

2,7%

63,3%

   

5

CI

88

4,7%

133

5,9%

-33,8%

   

6

CHAUSSON

74

3,9%

91

4,1%

-18,7%

   

7

WESTFALIA

71

3,8%

48

2,1%

47,9%

   

8

HYMER

60

3,2%

40

1,8%

50,0%

   

9

DETHLEFFS

49

2,6%

141

6,3%

-65,2%

   

10

CARTHAGO

37

2,0%

43

1,9%

-14,0%

   

Pozostałe

361

19,2%

565

25,2%

-36,1%

   

Ogółem

1877

100,0%

2242

100,0%

-16,3%

   

źródło: PZPM na podstawie CEP

             

 

Kolejność czołowej trójki firm w powyższej kategorii pozostała bez zmian w stosunku do roku 2021. Numerem jeden z 32,4% udziałem jest marka Volkswagen, na drugim miejscu Roller Team – 14% oraz zamykający podium Benimar - 9% udział. Pierwsze dwie marki zwiększyły swój udział w rynku, a trzecia zmniejszyła.

W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w ostatnim kwartale dokładnie taką samą liczbę jak w 2021 r. – 157 szt., co pozwoliło zamknąć rok z wynikiem 1 067 szt. i wzrostem
r/r o 2,2 % (+ 23 szt.).

Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych
w Polsce w okresie sty-gru 2022. Top 10 marek

 

 
   

Pozycja

Marka

I-XII 2022

udział %

I-XII 2021

udział %

zmiana % r/r

   

1

HOBBY

223

20,9%

283

27,1%

-21,2%

   

2

DETHLEFFS

195

18,3%

193

18,5%

1,0%

   

3

NIEWIADÓW

173

16,2%

134

12,8%

29,1%

   

4

KNAUS

100

9,4%

117

11,2%

-14,5%

   

5

FENDT CARAVAN

78

7,3%

69

6,6%

13,0%

   

6

WEINSBERG

67

6,3%

52

5,0%

28,8%

   

7

ADRIA

62

5,8%

59

5,7%

5,1%

   

8

STERCKEMAN

32

3,0%

29

2,8%

10,3%

   

9

BUERSTNER

23

2,2%

7

0,7%

228,6%

   

10

TABBERT

20

1,9%

23

2,2%

-13,0%

   

Pozostałe

94

8,8%

78

7,5%

20,5%

   

Ogółem

1067

100,0%

1044

100,0%

2,2%

   

źródło: PZPM na podstawie CEP

             

 

Kolejny rok liderem pod kątem udziału w rynku pozostała marka Hobby (20,9%), na drugiej pozycji uplasował się Dethleffs (18,3%) oraz na trzeciej lokacie polski producent – Niewiadów (16,2%).

Pojazdy używane wciąż bardzo popularne

W kategorii używanych samochodów kempingowych zarejestrowano w ostatnim kwartale również dokładnie taką samą liczbę jak w 2021 r. – 341 szt., co pozwoliło zamknąć rok z wynikiem
1 779 szt. i spadkiem r/r o 11,7 % (- 236 szt.).

 

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-gru 2022. Top 10 marek

 

 
   

Pozycja

Marka

I-XII 2022

I-XII 2021

zmiana % r/r

   

1

FIAT

676

728

-7,1%

   

2

FORD

137

174

-21,3%

   

3

VOLKSWAGEN

127

130

-2,3%

   

4

CITROEN

90

79

13,9%

   

5

PEUGEOT

82

106

-22,6%

   

6

MERCEDES-BENZ

80

105

-23,8%

   

7

HYMER

57

55

3,6%

   

8

RENAULT

44

46

-4,3%

   

9

KNAUS

27

26

3,8%

   

10

BUERSTNER

24

44

-45,5%

   

Pozostałe

435

522

-16,7%

   

Ogółem

1779

2015

-11,7%

   

źródło: PZPM na podstawie CEP

         

 

Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w czwartym kwartale zarejestrowano r/r 4% mniej egzemplarzy (- 50 szt.), co zamyka rok ze spadkiem r/r na poziomie 7,4% dającym łączną liczbę 7 173 szt. (- 570 szt. r/r).

Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-gru 2022. Top 10 marek

 

 
   

Pozycja

Marka

I-XII 2022

I-XII 2021

zmiana % r/r

   

1

HOBBY

1396

1438

-2,9%

   

2

KNAUS

453

491

-7,7%

   

3

ADRIA

421

482

-12,7%

   

4

BUERSTNER

410

379

8,2%

   

5

DETHLEFFS

345

356

-3,1%

   

6

FENDT CARAVAN

314

403

-22,1%

   

7

TABBERT

285

347

-17,9%

   

8

BAILEY

260

333

-21,9%

   

9

SWIFT

231

267

-13,5%

   

10

LMC CARAVAN

203

237

-14,3%

   

Pozostałe

2855

3010

-5,1%

   

Ogółem

7173

7743

-7,4%

   

źródło: PZPM na podstawie CEP

         

 

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (708 szt.) oraz Francja (415 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (108 szt.) oraz Belgia (83 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych

 w okresie sty-gru 2022.

 

 
   

Pozycja

Marka

I-XII 2022

I-XII 2021

zmiana % r/r

   

1

Niemcy

708

803

-11,8%

   

2

Francja

415

449

-7,6%

   

3

Holandia

108

114

-5,3%

   

4

Belgia

83

123

-32,5%

   

5

Szwajcaria

82

99

-17,2%

   

Pozostałe

383

427

-10,3%

   

Ogółem

1779

2015

-11,7%

   

źródło: PZPM na podstawie CEP

       

 

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych bez zmian.
Na pierwszym miejscu znalazła się Wielka Brytania (1 525 szt.), na drugim miejscu znalazła się Holandia (1 507 szt.) i trzecim miejscu Dania (1 437 szt.).

Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych

 w okresie sty-gru 2022.

 

 
   

Pozycja

Marka

I-XII 2022

I-XII 2021

zmiana % r/r

   

1

Wielka Brytania

1525

2277

-33,0%

   

2

Holandia

1507

1501

0,4%

   

3

Dania

1437

1418

1,3%

   

4

Niemcy

1231

1204

2,2%

   

5

Francja

561

757

-25,9%

   

Pozostałe

912

586

55,6%

   

Ogółem

7173

7743

-7,4%

   

źródło: PZPM na podstawie CEP

         

 

Niemal 300% wzrostu rynku na przestrzeni pięciu lat!


Wartymi uwagi są statystyki rejestracji w ostatnich pięciu latach, z których wynika iż w kategorii nowych samochodów kempingowych oraz nowych przyczep kempingowych odnotowaliśmy trzykrotny wzrost pomiędzy 2022 a 2018 rokiem - samochody kempingowe - 1 877 szt.
do  654 szt. – zmiana o 287% oraz przyczepy – 1 067 szt. do 345 szt. – zmiana o 308%.

 

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego:

Choć w czwartym kwartale 2022 roku nie odnotowaliśmy spadków w większości kategorii pojazdów i przyczep kempingowych, jednak wynik całego roku - zarówno w przypadku samochodów kempingowych nowych jak tez używanych - jest niższy o kilkanaście procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

To nie dziwi, bo branża wciąż doświadcza problemów z dostępnością pojazdów więc tym samym na rynek trafia mniej zabudów nowych pojazdów kempingowych. Przekłada się to oczywiście także na mniejszą podaż na rynku pojazdów używanych. Branża motoryzacyjna powoli wychodzi z dołka i mamy nadzieję, że obecny rok 2023 będzie lepszy niż poprzedni. Nieco bardziej optymistycznie wygląda sytuacja na rynku przyczep zarówno nowych jak też używanych, bo tutaj dostępność półprzewodników nie jest tak krytyczna, jak w przypadku pojazdów silnikowych.

Pozostaje mieć nadzieję, że najbliższe miesiące, kiedy to klienci będą szykowali się do sezonu urlopowego, przyniosą wzrost sprzedaży samochodów - w tym pojazdów pod zabudowy kempingowe. Trzeba też niestety mieć na uwadze coraz bardziej widoczny kryzys, który może spowodować kłopoty na rynku kamperów i przyczep kempingowych, ale będzie to już zupełnie niezależne od kondycji branży motoryzacyjne.”

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning:

„Po otrzymaniu wyników rocznych rejestracji naprawdę się ucieszyłem! W raporcie za pierwsze trzy kwartały wspomniałem, że liczę na przekroczenie liczby 1900 rejestracji nowych kamperów w 2022 roku. Niewiele się pomyliłem. Prognozy branżowe zasłyszane w kuluarach były mniej optymistyczne.

Teraz jednak można powiedzieć, że cały rynek urósł w czwartym kwartale w stosunku do niedawnych oczekiwań. Na giełdzie znane jest określenie „rajd św. Mikołaja”. Może i w naszej branży taka sytuacja miała miejsce? W czwartym kwartale zanotowaliśmy zarówno poprawę  w wynikach sprzedaży nowych i używanych kamperów jak i przyczep kempingowych. Poprawiło to wyniki roczne.

Warto też zauważyć, że nie zmieniły się pozycje w rankingach producentów. Niekwestionowanym liderem w rejestracji nowych kamperów jest Volkswagen, a przyczep- Hobby. W przypadku Hobby trzeba podkreślić olbrzymi udział w rejestracji używanych przyczep - to aż 1396 sztuk na 7173 ogólnie zarejestrowanych w 2022 roku.

Co mogło mieć wpływ na tę poprawę w czwartym kwartale? Z pewnością słabnące Euro zachęciło do odbierania zamówionych pojazdów tych, którzy od dłuższego czasu zwlekali z powodu silnej walut. Kolejnym czynnikiem mogła być sytuacja niespotykana od dawna, gdy pojawiły się u dealerów kampery dostępne „od ręki”.

Popatrzmy jednak trochę inaczej na ten raport. W tym roku na polskim rynku przybyło łącznie 11 896 pojazdów kempingowych, a rok temu 13 044. Daje to łącznie ok 25 000 pojazdów kempingowych. To olbrzymia liczba. Te pojazdy trzeba będzie obsłużyć serwisowo. Tu upatrywałbym impuls do dalszego rozwoju rynku caravaningowego w Polsce.