Organizator:

Wzrost utrzymany. Raport rejestracji kamperów i przyczep w I kwartale 2022

Podziel się

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa opublikowały właśnie kolejny raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych. Dane dotyczą pierwszego kwartału 2022 roku. Znów w ujęciu rok do roku branża notuje wzrosty.

Trend wzrostowy w rejestracji nowych pojazdów utrzymany

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale  2022 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. 

Pierwszy kwartał 2022 podtrzymał trend wzrostowy w rejestracji nowych kamperów. stosunek rok ro roku wynosi +4,1% co przekłada się na rejestrację 432 nowych kamperów (w stosunku do 415 rok temu). 

Najpopularniejsze marki wybierane przez użytkowników to wciąż pojazdy Volkswagen, Roller Team oraz Benimar. Mocno zyskała natomiast marka Rimor, która jest coraz mocniej obecna na naszym rynku (+283%)

Przyczepy

Jeśli chodzi o nowe przyczepy kempingowe, tutaj wzrost rok do roku jest większy i wynosi 15,2% (250 do 217 sztuk). Pozycje lidera utrzymuje marka Hobby, natomiast największy wzrost odnotowała marka Weinsberg (+325%). Warto zwrócić uwagę na wysoką pozycję rodzimej marki Niewiadów - drugi rok z rzędu, która również odnotowała wzrost o 30%. 

Coraz mniej rejestracji pojazdów używanych

Pierwszy raz od początku powstawania raportów rejestracji nowych i używanych kamperów
i przyczep kempingowych autorstwa PZPM oraz PGC odnotowano ujemną dynamikę w zakresie pierwszych rejestracji w Polsce używanych pojazdów i przyczep.

W pierwszych trzech miesiącach 2022 roku zarejestrowano po raz pierwszy w naszym kraju
374 używane samochody kempingowe. Daje to spadek dynamiki na poziomie 23,7 % (-116 szt.).

Podobny trend widoczny jest na rynku używanych przyczep kempingowych, na którym odnotowano spadek rejestracji sprowadzanych używanych przyczep kempingowych o 14,7% r/r do poziomu
1544 szt. (-267 szt.).

Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, skomentował: „Zeszłoroczne problemy związane z przerwaniem łańcuchów dostaw są nadal aktualne. Do tego dochodzi sytuacja wojny w Ukrainie i przerwanie dostaw wiązek elektrycznych z tamtejszych fabryk. Nie sprzyja to dużym wzrostom. Jednak tendencja została utrzymana zarówno w dziedzinie nowych przyczep jak i kamperów. Zastanawiający jest wyraźny spadek wśród kilku producentów.

Na szczęście zainteresowanie caravaningiem nie stygnie i z pewnością przesunięcia terminów
z początku roku zostaną nadrobione przez kolejne kwartały. Inaczej sytuacja wygląda z używanymi pojazdami. W pierwszym kwartale dają się zauważyć wyraźne spadki, które są konsekwencją ogólnoeuropejskiego niedoboru nowych pojazdów. Przed nami z pewnością kolejne, dużo lepsze miesiące”.

Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (158 szt.) oraz Francja (76 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (24 szt.) oraz Włochy (21 szt.).

W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejsce weszła Dania (350 szt.), drugie bez zmian Holandia (322 szt.), a podium zamyka spadająca
z pierwszego miejsca Wielka Brytania (289 szt.)

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego:

„Pierwszy kwartał
b.r. zakończył się wzrostami rejestracji zarówno nowych samochodów kempingowych jak i nowych przyczep kempingowych. Jeśli jednak chodzi o sytuację używanych kamperów i przyczep kempingowych – tu po raz pierwszy pojawiły się wyraźne spadki. Chociaż obecne okoliczności nie sprzyjają  robieniu dalekosiężnych planów urlopowych, to można mieć nadzieję, że w drugim kwartale roku sytuacja się poprawi. Problemem ciągle pozostają trudności w dostawie nowych samochodów, co może niestety mieć przełożyć się na ograniczenie dostaw podwozi do zabudowy kamperów. Wydaje się jednak, że trend podróżowania z własnym „domem na kółkach” nadal się utrzyma i w perspektywie najbliższych kwartałów, czy lat ten segment rynku motoryzacyjnego będzie się rozwijał bardzo dynamicznie.”

 

O PZPM:

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 57 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Nadwozi, Przyczep
i Naczep - CLCCR. Reprezentuje interesy firm członkowskich w kontaktach z organami administracji
w Polsce i Europie, mediami, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi oraz całym społeczeństwem.

KONTAKT DLA MEDIÓW:

 

O PGC:

Stowarzyszenie Polska Grupa Caravaningowa powstało w 2019 roku z inicjatywy wielu osób z branży
m.in. dealerów pojazdów, producentów pojazdów specjalnych kempingowych, wystawców, przedstawicieli wypożyczalni pojazdów kempingowych i mediów. Wzorem dla nas są działające
od wielu lat organizacje europejskie. Jest największą polską organizacją o tym profilu. Działalność koncentruje się na potrzebach branży caravaningowej i campingowej w Polsce, reprezentuje rynek oraz organizuje kongresy, targi oraz zloty.

KONTAKT DLA MEDIÓW: