I kwartał 2023 w branży caravaningowej. Nowy raport rejestracji pojazdów od SPGC i PZPM
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa przedstawiają raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych w pierwszym kwartale 2023 roku opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Obserwujemy spadek liczby rejestracji wśród nowych pojazdów oraz stabilizację w przypadku kamperów i przyczep używanych.
Spadki i stabilizacja, czyli I kwartał w polskiej branży caravaningowej w liczbach
Według nowego raportu przygotowanego przez Polską Grupę Caravaningową i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszym kwartale 2023 r. odnotowaliśmy spadek ilości pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 33,8% (-147 szt.) r/r.

Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych |
|||||||
Pozycja |
Marka |
I-III 2023 |
udział % |
I-III 2022 |
udział % |
zmiana % r/r |
|
1 |
VOLKSWAGEN |
60 |
20,8% |
121 |
27,8% |
-50,4% |
|
2 |
BENIMAR |
33 |
11,5% |
45 |
10,3% |
-26,7% |
|
3 |
ROLLER TEAM |
26 |
9,0% |
54 |
12,4% |
-51,9% |
|
4 |
CARTHAGO |
22 |
7,6% |
8 |
1,8% |
175,0% |
|
5 |
RIMOR |
20 |
6,9% |
23 |
5,3% |
-13,0% |
|
6 |
DETHLEFFS |
16 |
5,6% |
6 |
1,4% |
166,7% |
|
7 |
HYMER |
15 |
5,2% |
6 |
1,4% |
150,0% |
|
8 |
CAPRON |
12 |
4,2% |
4 |
0,9% |
200,0% |
|
9 |
KNAUS |
9 |
3,1% |
4 |
0,9% |
125,0% |
|
10 |
CHAUSSON |
7 |
2,4% |
24 |
5,5% |
-70,8% |
|
Pozostałe |
68 |
23,6% |
140 |
32,2% |
-51,4% |
||
Ogółem |
288 |
100,0% |
435 |
100,0% |
-33,8% |
||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W kategorii nowych przyczep kempingowych zarejestrowano w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku o 21,6% mniej sztuk niż w analogicznym okresie roku 2022 (-54 szt.) r/r.
Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych |
|||||||
Pozycja |
Marka |
I-III 2023 |
udział % |
I-III 2022 |
udział % |
zmiana % r/r |
|
1 |
HOBBY |
42 |
21,4% |
66 |
26,4% |
-36,4% |
|
2 |
NIEWIADÓW |
37 |
18,9% |
39 |
15,6% |
-5,1% |
|
3 |
DETHLEFFS |
24 |
12,2% |
47 |
18,8% |
-48,9% |
|
4 |
KNAUS |
23 |
11,7% |
18 |
7,2% |
27,8% |
|
5 |
FENDT CARAVAN |
16 |
8,2% |
21 |
8,4% |
-23,8% |
|
6 |
WEINSBERG |
15 |
7,7% |
17 |
6,8% |
-11,8% |
|
7 |
ADRIA |
9 |
4,6% |
11 |
4,4% |
-18,2% |
|
8 |
STERCKEMAN |
4 |
2,0% |
7 |
2,8% |
-42,9% |
|
|
BUERSTNER |
4 |
2,0% |
0 |
0,0% |
|
|
10 |
CARPENTO |
3 |
1,5% |
0 |
0,0% |
|
|
Pozostałe |
19 |
9,7% |
24 |
9,6% |
-20,8% |
||
Ogółem |
196 |
100,0% |
250 |
100,0% |
-21,6% |
||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Stabilizacja i minimalne wzrosty w segmencie pojazdów używanych
W kategorii pierwszych rejestracji sprowadzonych używanych samochodów kempingowych w Polsce zarejestrowano w pierwszym kwartale o 1,5% mniej pojazdów (-6 szt.) r/r.
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2023. Top 10 marek |
|||||
Pozycja |
Marka |
I-III 2023 |
I-III 2022 |
zmiana % r/r |
|
1 |
FIAT |
141 |
121 |
16,5% |
|
2 |
FORD |
33 |
24 |
37,5% |
|
3 |
VOLKSWAGEN |
26 |
22 |
18,2% |
|
4 |
MERCEDES-BENZ |
25 |
22 |
13,6% |
|
5 |
PEUGEOT |
20 |
17 |
17,6% |
|
6 |
CITROEN |
12 |
20 |
-40,0% |
|
7 |
HYMER |
11 |
12 |
-8,3% |
|
8 |
RENAULT |
8 |
7 |
14,3% |
|
|
KNAUS |
8 |
3 |
166,7% |
|
|
TRIGANO |
8 |
5 |
60,0% |
|
Pozostałe |
79 |
124 |
-36,3% |
||
Ogółem |
371 |
377 |
-1,6% |
||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w okresie od stycznia do marca 2023 r. zarejestrowano 12,2% więcej egzemplarzy (+ 188 szt.) r/r.
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-mar 2023. Top 10 marek |
|||||
Pozycja |
Marka |
I-III 2023 |
I-III 2022 |
zmiana % r/r |
|
1 |
HOBBY |
317 |
322 |
-1,6% |
|
2 |
KNAUS |
115 |
96 |
19,8% |
|
3 |
BAILEY |
101 |
48 |
110,4% |
|
4 |
FENDT CARAVAN |
93 |
70 |
32,9% |
|
5 |
ADRIA |
92 |
92 |
0,0% |
|
6 |
BUERSTNER |
84 |
90 |
-6,7% |
|
7 |
SWIFT |
80 |
47 |
70,2% |
|
8 |
DETHLEFFS |
71 |
78 |
-9,0% |
|
9 |
TABBERT |
61 |
57 |
7,0% |
|
10 |
LUNAR |
52 |
27 |
92,6% |
|
Pozostałe |
666 |
617 |
7,9% |
||
Ogółem |
1732 |
1544 |
12,2% |
||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (146 szt.) oraz Francja (101 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Belgia (22 szt.) oraz Holandia (21 szt.).
Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-mar 2023. |
|||||
Pozycja |
Marka |
I-III 2023 |
I-III 2022 |
zmiana % r/r |
|
1 |
Niemcy |
146 |
164 |
-11,0% |
|
2 |
Francja |
101 |
77 |
31,2% |
|
3 |
Belgia |
22 |
17 |
29,4% |
|
4 |
Holandia |
21 |
24 |
-12,5% |
|
5 |
Szwajcaria |
17 |
18 |
-5,6% |
|
Pozostałe |
64 |
77 |
-16,9% |
||
Ogółem |
371 |
377 |
-1,6% |
||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W krajach pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych na pierwszym miejscu uplasowała się Dania (363 szt.), na drugim Wielka Brytania (347 szt.) i trzecim Holandia (317 szt.).
Pochodzenie sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w okresie sty-mar 2023. |
|||||
Pozycja |
Marka |
I-III 2023 |
I-III 2022 |
zmiana % r/r |
|
1 |
Dania |
363 |
350 |
3,7% |
|
2 |
Wielka Brytania |
347 |
289 |
20,1% |
|
3 |
Holandia |
317 |
322 |
-1,6% |
|
4 |
Niemcy |
240 |
286 |
-16,1% |
|
5 |
Irlandia |
195 |
79 |
146,8% |
|
Pozostałe |
270 |
218 |
23,9% |
||
Ogółem |
1732 |
1544 |
12,2% |
||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: „Po wielu kwartałach wyraźnych wzrostów, rejestracje nowych pojazdów kempingowych i przyczep wyraźnie wyhamowały. Większy spadek, który odnotowaliśmy w rejestracjach nowych samochodów kempingowych jest efektem problemów z dostępnością podwozi oraz odczuwalnymi wciąż skutkami epidemii COVID, kryzysu półprzewodników i zerwaniem łańcuchów dostaw.
Rejestracje używanych samochodów kempingowych utrzymują się na poziomie tych z zeszłego roku, podczas gdy liczba rejestracji używanych przyczep kempingowych nieznacznie wzrosła. Odzwierciedla to ogólny trend na krajowym rynku motoryzacyjnym, gdzie wciąż z uwagi na poziom zamożności nabywców, używane pojazdy – w tym kempingowe - cieszą się większym zainteresowaniem.
Obserwując sytuację w sektorze produkcji, pozostaje mieć nadzieję, że ostatnie wzrosty cen samochodów, wzrost cen surowców używanych do produkcji pojazdów i zabudów oraz wysoka inflacja nie wpłyną znacząco na rynek przyczep i samochodów kempingowych w nadchodzących miesiącach i będzie on sukcesywnie wzrastać.”
Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning, komentuje: „Wyniki rejestracji nowych pojazdów nie pozostawiają złudzeń. Powracamy do kontynuacji trendu wzrostowego sprzed pandemii. Musimy zapomnieć o czasach nienormalnych wzrostów COVID-owych. Trudno też jest oceniać rynek roku do roku, gdy sytuacja w ostatnich latach diametralnie się zmieniała.
W kategorii nowych pojazdów następują przetasowania w pozycjach poszczególnych marek. Wciąż niekwestionowanym liderem jest VW, jednak drugą pozycję marce Roller Team odbiera marka Benimar. To pierwszy taki przypadek w historii.
Kolejnym wartym zaznaczenia faktem jest czwarta pozycja luksusowej marki Carthago. Pokazuje to odwieczną prawdę, że ludzie zamożni nie są podatni na słabą sytuację gospodarczą.
W przyczepach również nastąpiło przetasowanie. Na niezachwianej pierwszej pozycji pozostaje Hobby, ale zmiana nastąpiła na kolejnych miejscach za sprawą wciąż rosnącej sprzedaży marki Niewiadów.
W naszym porównaniu zauważamy zupełnie inną sytuację w kategorii używanych pojazdów. Ten segment rynku radzi sobie dużo lepiej.
Kampery z symbolicznym minusem oraz przyczepy z dużym, bo aż 12% wzrostem, pokazują zwiększoną podaż za granicą. Polacy kupują je chętnie, tym samym budując bazę pojazdów kempingowych na polskim rynku. To z kolei zwiększy zapotrzebowanie na serwis”.